24 января Ассоциация СОВАТ (Союз оптовых производителей алкоголя и табака) по поручению производителей алкогольной продукции обратился в Антимонопольный комитет Украины с просьбой рассмотреть ситуацию, связанную с злоупотреблениями монопольным положением на рынке спиртовой промышленности концерна "Укрспирт". Во вложении - текст письма СОВАТ в Антимонопольный комитет Украины.
Шановний Олексію Олексійовичу!
Асоціація «Союз оптовиків і виробників алкоголю та тютюну» (Асоціація СОВАТ) за дорученням учасників – виробників алкогольної продукції просить розглянути питання про порушення діючого законодавства України та зловживання монопольним становищем на ринку спиртової промисловості Державним концерном спиртової та лікеро-горілчаної промисловості (Концерн «Укрспирт»).
В кінці грудня минулого року Концерн «Укрспирт» надіслав підприємствам-виробникам алкогольних напоїв листи з проханням терміново переукласти договори на поставку спирту етилового з Київським обласним державним об’єднанням спиртової та лікеро-горілчаної промисловості, незважаючи, на те, що станом на 1 жовтня 2005 року більшість підприємств вже уклали договори з виробниками спирту етилового відповідно до «Порядку визначення виробників і покупців спирту та здійснення контролю за його обігом», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 р. № 1266.
Концерн мотивував свої дії прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання виробництва, обігу та оподаткування спирту етилового» від 29.11.2005 р. № 3126-ІV (далі за текстом Закон України № 3126-ІV), який набрав чинності з 01.01.2006 р., розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 р. № 390-р про надання повноважень на здійснення оптової торгівлі та експорту спирту етилового Київському обласному державному об’єднанню спиртової та лікеро-горілчаної промисловості і тим, що лише це об’єднання мало на той час ліцензію на право оптової торгівлі спиртом етиловим.
З цього приводу 30 грудня 2005 року в приміщенні Концерну «Укрспирт» відбулась нарада, за участю Міністра аграрної політики України, голови концерну, керівників обласних об’єднань спиртової і лікеро-горілчаної промисловості, директорів спиртових заводів та декількох лікеро-горілчаних заводів, представника Асоціації СОВАТ.
На нараді розглядались проблеми постачання спирту етилового українським споживачам, недопущення монополізму в галузі, забезпечення ліцензіями на право оптової торгівлі спиртом етиловим операторів галузі. За результатами наради керівництво Концерну «Укрспирт» обіцяло сприяти в отриманні ліцензій виробникам спирту етилового.
Проте зазначене зобов’язання залишилось не виконаним, а навпаки, Концерн «Укрспирт» робить все можливе, щоб не допустити отримання ліцензій на право оптової торгівлі спиртом етиловим іншими підприємствами.
Слід відмітити, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.05.1997 р. № 256-р Вінницьке обласне державне об’єднання спиртової та лікеро-горілчаної промисловості також уповноважене здійснювати оптову торгівлю спиртом етиловим за кодом ТН ЗЕД 22 07. ДААК Державної податкової адміністрації України, на який покладено видачу відповідних ліцензій, видав 5 січня 2006 року ліцензію на право оптової торгівлі спиртом етиловим Немирівському спиртовому заводу.
Незважаючи на зазначене Концерн «Укрспирт» створив такі умови, коли спирт етиловий реалізується лише через Київське обласне державне об’єднання спиртової та лікеро-горілчаної промисловості.
Таким чином, дії Концерну «Укрспирт» призвели до незаконного встановлення єдиного посередника на Україні, через якого здійснюється реалізація спирту етилового за єдиними цінами:
спирт «люкс» - 35,5 грн. за дал.; спирт «екстра» - 34,5 грн. за дал.; спирт ректифікат вищої очистки – 33 грн. за дал.
За свої послуги посередник отримує 5 % від вартості спирту, за рік винагорода буде складати більше 50 млн. грн.
З такими діями Концерну «Укрспирт» ні Асоціація СОВАТ, ні підприємства алкогольної галузі не можуть погодитись з наступних причин.
Частиною першою статті 14 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 р. № 481/95-ВР (далі Закон України № 481/95-ВР) визначено, що імпорт, експорт або оптова торгівля спиртом етиловим і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим здійснюються за наявності ліцензій лише державними підприємствами або організаціями, спеціально уповноваженими на це Кабінетом Міністрів України (маються на увазі підприємства та організації які не виробляють спирт етиловий).
Частиною дев’ятою цієї статті встановлено вимоги до підприємств – виробників спирту етилового, за якими вони забезпечують спиртом українських споживачів, а саме: «Підприємства - виробники спирту етилового проводять його реалізацію на експорт через державне підприємство, спеціально уповноважене на це Кабінетом Міністрів України, а українським споживачам - через оптову торгівлю» (частина викладена в редакції встановленій Законом України № 3126-ІV) .
Цим Законом не змінено порядок реалізації спирту етилового, а тільки вимагається від його виробників вносити плату за ліцензії. Крім того, підприємства-виробники спирту етилового звільнені від необхідності проходити процедуру уповноваження Кабінетом Міністрів України щодо здійснення діяльності з оптової торгівлі.
Концерн «Укрспирт» порушує ряд норм Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 р. № 2210-ІІІ, зокрема статей 6, 8, 12, 13, 15, що призвело до усунення конкуренції, встановлення таких цін та інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку. В Україні існує більше 80 спиртових заводів, які можуть здійснювати оптовий продаж спирту етилового. Таким чином, Концерн «Укрспирт» створив такі антиконкурентні умови, які усунули з ринку або обмежили прямий доступ до ринку інших суб’єктів господарювання, покупців, продавців, оскільки оптовий продаж спирту етилового здійснює тільки одне підприємство - посередник.
Наслідками реалізації спирту етилового через єдиного посередника стануть підвищення ціни на алкогольні напої, медичні препарати, іншу продукцію при виробництві якої використовується спирт етиловий, зменшення продажу алкогольних напоїв, а відповідно збільшення тіньового обігу за рахунок дешевої контрабандної та контрафактної продукції, втрату конкурентоспроможності вітчизняної продукції на світовому ринку і як результат суттєве зменшення надходжень податків та зборів до державного бюджету. Виходячи з усього вищенаведеного, Асоціація СОВАТ звертається до Вас від імені підприємств-виробників алкогольної продукції з проханням провести розслідування вчинених Концерном «Укрспирт» дій та вжити відповідних заходів з метою не допущення подальшого порушення чинного законодавства України.
З повагою, Президент Асоціації СОВАТ В.М. Сокерчак
30.01.2006
Адрес материала в интернете: http://vodka.com.ua/news/ukraine/1942.htm
Назад
|